söndag 1 november 2015

Julmarknad på Svaneholms slott 2015

Jul på Svaneholm slott - Lördag 14/11 och söndag 15/11

Klicka på bilden för att se en större version.

Kl. 11-17 båda dagarna.

En av Skånes största julmarknader i slottsmiljö och bland de första julmarknaderna som etablerades på 1970- och 1980-talet.

Drygt 60 utställare i stämningsfull miljö både utomhus och inomhus med allt från mat, julgodis, julbockar, pepparkakshus, antikt, julprydnader, hemslöjd, presenter och mycket mer. Slottsbutik är full med nyheter inför julen. Du hittar också Grevinnans julcafé, ”äggakageboden”, cafétältet och barnens julkammare samt bjuder vi på sång och musik i slottet.


Julängeln ca 170 år gaammal, som fortfarande vårdas ömt på slottet

Kostnad/entré:
50 kr/vuxen, barn upp till 15 år gratis samt fri entré för medlemmar. Parkering 20 kr.

Adress:
Svaneholms slott, 274 91 Skurup



Om Julängeln på Svaneholms slott (se bilden ovan)

Julgranarna på Svaneholms slott hade aldrig någon stjärna i toppen. Där satt en julängel som fortfarande vårdas ömt på slottet. Den är ca 170 år gammal. När den sista grevinnan på ålderns höst om kvällarna försökte läsa för att komma till ro, läste hon mycket böcker. Då använde hon sin gamla julängel som bokmärke. Såhär skrev hon själv i sin dagbok ”Ack det var ju den lilla engeln som alltid suttit der hemma i julgranens topp, den som jag i barndomens o ungdomens lyckliga dagar, hvarje jul skådat med oskyldig glädje! Min strupe började snörpas tillsammans, mina läppar klibbade till hopa, jag ville ropa men kunde ej, jag skymtade snön, som nu började falla, jag tyckte den kom in på mig o sade hvila nu o jag tryckte blott den lilla engeln, barndomsminnet till mina läppar”.



Läs gärna mitt inlägg om mitt eget besök på Svaneholm där du också hittar en karta dit. Kolla också gärna in de andra julmarknaderna jag skriver om här.

Inga kommentarer: