torsdag 20 augusti 2015

Huvudet som försvann på Övedskloster




Övedskloster panoramabild

Så var det det här med huvudet på Övedskloster.

Detta är en historia jag både hört och läst flera gånger. Den om hur General Charles Emil Lewenhaupt och Henrik Magnus von Buddenbrock tillsammans ledde Sverige i ett så stort nederlag mot Ryssland i slaget vid Villmanstrand att de ställdes inför krigsrätt i Stockholm och dömdes till döden. De avrättades genom halshuggning. Punkt.

Såhär långt har alla de versioner av historien kring detta som jag stött på, stämt med varandra. Vad jag däremot nu ska berätta finns det varianter på, både gällande inblandade personer och vad som hänt med kroppsdelar, men historien här är en sammansatt version som jag stött på flest gånger.

Nu ska då tilläggas att vi denna tidpunkt, slaget 1741 och avrättning 1743 så ägde och bodde Lewenhaupt på Övedskloster och lämnade där en änka efter sig.

Jag hoppas du som läsare nu förstår att du gärna för höra av dig till mig eller/och gärna kommentera nedanför denna text om du har mer eller annan fakta som hjälper oss att reda ut det här händelseförloppet.

Eftersom de var dömda till döden begravdes de inte i vigd jord utan begravdes vid galgbacken där det fanns fler halshuggna begravda. Detta gillade inte änkan till Lewenkaupt, så hon beordrade en tjänare att bege sig upp till Stockholm för att gräva upp och frakta hem kroppen.

Tänk dig ni att gräva efter lik i mörker, jag är ganska säker på att han inte gjorde detta i dagsljus, även om jag egentligen inte vet detta. Oavsett så lyckades tjänaren med bedriften. Nästan.

Hem for han men när kistan öppnades så var det inte Lewenkaupts huvud i... Däri låg Buddenbrocks huvud.

Upp skickades han igen för att fortsätta gräva men denna gång åkte han fast och dömdes till döden för gärningen. Detta gjorde tjänaren oerhört bitter och uttalade enligt tidningen Skånskan, högt och tydligt: "förbannade vare de tjänare som tjänar sin husbonde troget".

Dessa bevingade ord förändrade helt tjänarens situation. Han benådades och skickades hem med rätt huvud.

Så numera ligger Lewenkaupt i vigd jord vid Övedsklosters kyrka.

Så vad hände med Bruddenbrocks huvud då? Det finner du också på samma kyrkogård men vid grusgången bakom kyrkans kor under en åttakantig sten, allt enligt Calle Rockbäck.

Kolla in hans blogg för att se bild av gentlemännen samt den åttkantiga gravstenensom ligger vid en av Sveriges mesta rokoko-kyrkor. Den är väldigt vacker och de ser den genom allén en bit bort från slottet när du väl är på plats.

Till detta bjuder jag en ny film samt länkar till tidigare texter jag skrivit om Övedskloster där finns också karta dit.


Källor: se ovan länkar samt Sylves slottssida


Inlägg ett, med bildspel: Också här på Skånskaslott.se

Längst ner på detta inlägget om Övedskloster hittar du en karta



Gillade du detta inlägget kan jag rekommendera att läsa om Högestads Gods





Inga kommentarer: