torsdag 23 januari 2014

Marsvinsholms slott

Marsvinsholms slott
 Jag fortsätter min djupdykning ner bland gamla foton av slott som jag hittat på min gamla dator och denna gång är det bilder från ett regnigt 2008, i november. Det är bilder från en slottsrunda runt Ystad jag och numera min fru gjorde tillsammans med ett gäng vänner runt Ystad.

Slottet ligger knappt en och en halv mil från Ystad och är ett "riktigt" slott enligt människor inte så intresserade av dessa fantastiska byggnaders historia, utan vill att det ska ha tinnar och torn. Marsvinsholms slott är på det sättet ett "riktigt" slott som ligger med en vallgrav runt omkring och har torn likaså!

Det är en skulpturpark runt slottet som förnyas vart år och det är värt ett besök även om jag inte kan rekommendera november för ett mysigt besök. Sommaren med slottets teaterverksamhet, varmt väder och blå himmel kommer göra besöket bättre.

Men oavsett väder är det ett riktigt tjusigt slott. Det byggdes som försvarsanläggning, en borg helt enkelt men rustades upp och fick sina torn på 1800-talet av dåvarande ägaren Stiernblad som enligt Skånskans artikel vägrade låta kyrktornet i byn synas längre än slottet och byggde torn som var högre än kyrkotornet.

När jag var där var det kallt och grått och slottet var vackert men också lite skräckinjagande. Det såg slitet ut och tanken på att någon bodde i det kändes ödslig. I tidigare nämnd artikel från Skånskan så berättar dagens ägare Tomas Iacobaeus att de använder den understa våningen av slottets fyra som bostad och övriga våningar som gästutrymme samt att de har festsal på en. I övrigt beskriver han att de bor ganska vanligt fast rummen är större.

Tycker jag verkar trevligt! I och med intervjun med honom känns inte slottet så skräckinjagande ut längre.

Godset har i sig rötter från 1300-talet men fick sitt namn när Otto Marsvin tog över godset på 1630-talet och senare byggde det nuvarande slottet, självklart uppkallat efter sig själv! Marsvin betyder dock inte i detta sammanhanget ett litet gulligt djur i bur utan kommer från det gammelsvenska och danska ordet för tumlare.

Betor på slottet
Slottets nuvarande plats är inte var den första gården låg, vet ej om det också var av borgkaraktär eller ej, och då det byggdes så byggdes det på stora träpålar rakt ner i den sjö som idag endast består av rester i form av vallgrav. Förvisso en stor vallgrav. Bygger du hur på detta sätt är huset beroende av att pålarna inte torkas ut, då förlorar de sin styrka så att strypa sjön runtomkring måste varit riskabelt.

Jag fann en intressant sida skriven av en snubbe som heter Axel Nelson och han skriver bland annat om Sven Ehrenflycht, en tidigare ägare till slottet som bland annat gjorde sig ett namn då han lät avrätta Snapphanekaptenen Hans Severin genom pålning, ett grymt sätt att dö på som kunde ta flera dagar och som gjorde känt av Dracula, eller som hans förebild i verkligheten hette, Vlad Tepes. Besök gärna Axels sida för lite mer spännande kuriosa och några bilder från skulpturparken.

Sagoslott.
Väl värt ett besök, Marsvinsholms slott, och det känns inte som att jag själv på något sätt är färdig med detta slott, det får bli ett nytt besök i framtiden. Nu får ni njuta av mina gamla bilder tagna med en ganska dålig mobiltelefon, men jag hoppas ni ser viss charm i det också!

Besök gärna slottet och dess skulpturpark. Kartan hittar du längst ner efter alla bilder.

/Per






Får nästan kalla det en sjö fortfarande, eller?


Karta:


Visa större karta

Inga kommentarer: