lördag 22 september 2012

Malmöhus slotts slottsvåning

 
OBS! Uppdaterad (februari 2023) länk till digital slottsrundtur längst ner i inlägget. 

Jag har bott i Malmö i över tio år. Mitt slottintresse har funnits där hela tiden vilket naturligtvis gjorde det spännande att bo i en stad med ett eget slott, Malmöhus slott. Länge har jag promenerat runt slottet som är en gammal försvarsanläggning. Lite historia hittar du i mitt gamla inlägg här. Vid i stort sett varje promenad har jag funderat på hur slottet, alltså själva slottsvåningen ser ut. Jag har varit i museumet, på restaurangen och i källarna som idag är festlokaler, men aldrig i de formella slottsrummen.

Trodde inte de var öppna...

Så gissa om jag förvånad och full i skratt när det visade sig att den röda mattan på den branta trappan i museumet går upp till just slottet! Över tio år!

Ja, jag kan inte göra annat än att skratta åt det.


Nåja, det var himla kul att äntligen besöka slottets innanmäte även om det inte är några originalmöbler kvar så har de inrett med tidsenliga möbler som ger en känsla av hur det såg ut och användes. Och från mina besök från renässansslott så tycker jag det verkar som om de gjort ett bra jobb. Det skriver jag fullt medveten om att jag egentligen inte är kompetent nog att bedöma det.

Det har bott en del danska kungar där dock, den sista var Fredrik III i mitten av 1600-talet, därefter blev slottet mer eller mindre svenskt.

Jag låter filmklippet ovan tala mer för slottet.

/Per

View Larger Map

Inga kommentarer: