onsdag 22 augusti 2012

Pons försvarstorn nära Cognac i Frankrike

Pons försvarstorn - borg - var en del av ett kloster Montmajour Abbey när det byggdes på 1300-talet. Allt utom tornet revs under franska religionskriget 1562-98. Jag besökte som turist området som ligger på en hög höjd i Lilla franska staden Pons och runt försvarstornet finns idag en otroligt vacker park.
    


Kolla in mitt förra inlägg om Pons, ett som jag skrev förra sommaren från mobilen när jag var där. Där står ytterst lite till om historien men en och annan bild finns där. Kolla in länken ovan för historia. Ska vara helt ärlig, det har hänt så mycket där så jag har svårt att sammanfatta eller plocka ut ngn särskild del att berätta så mitt bidrag blir videoklippet. 

Kan dessutom rekommendera hela byn, bara lite drygt 4000 invånare, och området att turista i. Det ligger bara några mil från Cognac, också en fantastisk stad men av helt andra anledningar ;-) som är väl värt ett besök, fast den historien får nog berättas på en annan blogg.

/Per

Inga kommentarer: