onsdag 9 juni 2010

Katrinetorps Herrgård









Jag och familjen skulle ut och fika igår och beslutade oss för att åka till Katrinetorps herrgård i södra utkanten av Malmö. Väl på plats slog det mig att jag nog inte bloggat om stället. Konstigt, för det är ett ställe jag besöker flertalet gånger per år.

Det är ett bra fik! Så bara det gör det värt ett besök. Nu är inte fiket i själva huvudbyggnaden men den är öppen på reguljär basis den också.

Gården är otroligt vacker, både inuti och utanpå. Bilden är från innegården och går i rött, men ser man till ekonomibyggnaderna som ligger som flyglar så är det snarare gult gården går i.

Låter lite mysko kanske men det funkar.

Det blev inget fika gör oss, inte på Katrinetorp iallafall. Studentfurande hade intagit gården och vi ville inte störa. Lite foto blev det iallafall.

Jag får komma tillbaka senare om detta landeri, som det kallas. Landeri betyder att det är borgare som byggde herrgården för rekreation och lantbruk och vad jag kommer ihåg så har det aldrig bott ngn adlig här.

Vid bygget har man dock otvivelaktigt försökt eftersträva de idealen.

I matsalen finns en fantastisk takmålning med målad kupol för att ge höjd till taket. Det är bara det att konstnären misslyckades och en plattare kupol är svår att uppleva!

Det finns en ganska kul historia om det men den får vi dra när det blir ett större inlägg om Katrinetorp nån gång i framtiden.

MVH
Per

Inga kommentarer: